Sunday, 15 April 2012

Sebab Kenapa Wanita Arab Cantik



Budaya dan kepercayaan membuat sebahagian besar wanita Arab tak memperlihatkan kecantikan mereka. 

Tetapi jangan salah, kecantikan para wanita Arab salah satu yang dianggap eksotik dari sekian bangsa di seluruh dunia. 

Apa saja rahsia mereka? Menurut kajian yang dilakukan Clinique La Prairie di Switzerland, wanita Arab mempunyai kulit tersehat dan termuda berbanding wanita dari belahan dunia lain. 

Ini beberapa alasannya dikutip dari laman Lindisima.

1. Kulit sihat Sesuai tradisi berpakaian, wanita Arab berjaya melindungi kulit dari kerosakan. Mereka juga tak memberi perhatian lebih pada proses pencokelatan kulit, kerana umumnya warna kulit wanita di kawasan ini berwarna kecokelatan. Selain itu, matahari tak popular di Arab yang memang beriklim panas.

Bagi mereka, lebih baik tinggal dalam rumah ketika matahari bersinar terik berbanding beraktiviti.

2. Berpakaian sopan dan tudung Sebahagian besar wanita Arab menggunakan hijab dan tudung dengan alasan agama, sebahagian lagi kerana alasan budaya. Cara ini terbukti berkesan melindungi kulit dari kekeringan akibat hawa panas dan sinar matahari.

3. Penjagaan kulit datang dari kalangan ekonomi yang paling kaya di dunia, para wanita Arab merupakan pelanggan yang bijak dalam memilih kosmetik. Bagi mereka, kualiti produk rawatan sangat menentukan meskipun harus mengeluarkan wang dalam jumlah yang besar. Wanita Arab pun tak sungkan mempertahankan kecantikan dengan prosedur seperti botox, laser, dan derma fillers .

4. Makanan-makanan di dunia Arab cenderung diproses dari bahan-bahan segar dan lebih alami daripada sebahagian besar dunia Barat. Peringkat wanita bekerja yang sedikit turut berpengaruh pada stres yang dialami wanita Arab. Umumnya, wanita Arab menjalani kehidupan dengan lebih santai, mereka mempunyai banyak teman dan cuba makan dengan perlahan. Inilah faktor lain kerutan dan penuaan lebih lambat dirasakan oleh para wanita Arab.

0 comments:

/