Saturday, 1 June 2013

APAM TAPEI versi KMK

Assalamualaikum semuaa kamu kalian ..

today, sy nak share apam tapei versi kmk ..  hahaha . ini adalah pertama kali sy buat apam ni . n yg paling syok nya . menjadi tuu .. huhu ..  nmpaknya cuti sy sy banyak buat benda2 baru kan ...
.. oke2 . jum tgk tu .. actually tapei sarawakian panggil . n bm tak tau lah pulak nak panggil apa .. hehe ..


sedap tauu .. hehe

cara buat pun senang sangat .. bahan pun tak yah nak mahal2 .. nak tau bahan2 ? jum kita tgk !!

Bahan-bahan:
1. tapei (yg dah siap. boleh beli dalam RM3 jika 4 biji RM1)
2. tepung beras (2 mangkuk)
3. gula (1 mangkuk)
4. air suma-suam kuku (2 mangkuk)
5. 1 paket eno (apa2 jenis pun takpa)

Cara-caranya.
1. buka tapei tu penuhkan dalam mangkuk sehingga full satu mangkuk tu .. tekan smpai die padat .. oke? dah tu simpan dalam bekas lain.
2. masukkan tepung, gula n air tadi bersama tapei yang telah dipadat tadi .. gaulkan sehingga sebati .. cuma gaul guna senduk jee ..
3. BLENDER bahan tadi sampai halus.
4. perap atau biarkan selama 8 jam dalam bekas yang bertutup.
5. setelah 8 jam , masukkan eno tadi kedalam bahan tersebut dan gaulkan.
6. kukus selama 10 minit atau lebih sehingga masak.
7. DAH SIAP !!

peringatan : mangkuk yang digunakan mesti sama untuk sukatan tapei, gula, air dan tepung beras tadi oke ?

senangkan .. boleh laah try ..:))

maaf penggunaan bahasa saya agak pelik sbb ada sesetengah perkataan saya tak tau nak translate dalam bm :)) hehe

ADIOSS !!

2 comments:

TeTo YakSa said...

adeiii.. beliur ja aku tgk apam ni.. huhuhu

Anonymous said...

hahaha . try lah buat .. :)) sedap tau kalau jadi ..

/