Thursday, 17 April 2014

biarkan gambar berbicara #5




Friday, 14 March 2014

PUTERI SANTUBONG PUTERI SEJINJANG versi bang aji


aok .. jujo ! sik tauk kmk sapa bang aji tok kayo2 main ternet tok ampey lah nemu fb nya tek . alu nangga2 terbaca lah kisah tok tek .. nang molah tetak sik renti2 .. pecah perut jak sik .. pandey bang aji tok .. tabik la bang aji . sapa pun ktk .. nang rindok ati baca .. juh . baca pa d cita bang aji tok .. boh tengangak tetak ya oh . ehehe ..


Puteri Santubong ngan Puteri Sejenjang ya duak orang puteri dewa kayangan. ekot ceritanya 2 tok nang kacak abis. nang xda urang dapat celen kacak nya 2 tok. munsepa-sepa jak nangga nya 2 kompom caey datang kenja..

kacakmuka 2 puteri anak dewa dari kayangan ya tek nang bagey purnama menghias alam,bersinar-sinar bergemerlapan. Alis mata nya nak lentit ngan iko mata kedakseroja biru di kolam madu jak...

waimatinggi nya 2 ya x lah tinggi ney sederhana jak upa la  tapi sora nya 2 toknang merdu kedak seruling buluh perindu , mejin jak takorg retis sora kacak katmalaysia tok. nak madah mila ya pendek gilak. nak madah siti ya tinggi gilak..bg aji rasa kedak deja mos lah.. mun x dayang norfaezah. kedak ya lah upa nya 2 tek...


idup2 puteri tok nang hepy. rapeh nang dah kedak adik beradik kembar. apa kta urangtek. tido sebantal makan setapak jalan sepayong. apa di padah leh sejinjang. yalah di ekot leh santubong. pa di aok leh santubong ya lah di anggok lehsejinjang. xpernah la nak kedekut mun mkn kueh selorot.. xpernah la nak palatka apa.. ng xda terus.. alus kuman pun xda rasa nak curiga.

dipendek kan cerita pada cgek ari ya.

''ookitak puteri sejinjang.. petang tok free x?'' tanyak santubong dengan sambel2nya golong2 benang nak bejarut dari tadik kat tenun ya..

''emmm..petang tok ka?.. free rasa nya... kenak la ktk nanyak? mok belanja mek abc sweekang ka?'' jawab leh sejinjang dengan muka x purik sambel2 tangan nya nutokpadi..

''xdala abc swee kang.. lom payday tok. nak ngeyban malas... xda... kamek nak ngajakktk maen senapok kat taman bunga belakang ya... abis maen senapok kita meretinbungakat cya.. banyak juak dah bunga kembang mekar cya bah'''pdah leh santubongdengan penoh bedengah..

yaalu sejinjang enjawab dengan muka kejeron nya... '' aok ooo.. lamak dah kitaxmaen senapok tk oo... mek onn ajak... aee.. jelap jak tangan ktk ya nakmeretin leh bunga tapi kmk pun rengat juak nak meretin bunga kat cya hahaha..ok.. petang tok k'''....

sementaranunggu nunggu petang tek nak maen senapok.. nya 2 tek alu nyambong kerjanya..

puterisantubong tek kerja nya nenun kaen. macam2 kaen lah d tenunnya...kaensutera...kaen songket.. .kaen pelikat gajah dudok jak X...

pasya..puteri sejinjang tek kerja nya nutok padi..xtauk lah juak padi apa ditutoknya.. tapi bg aji rasa padi bukit kali.. padi uma urang nggah. beras nyatok laen ckit.. mun di masak wona itam jadi nya.. ya lah kali.. haha. bg ajipun xtauk juak... sambong balit ceta.. puteri sejinjang terpaksa kerja nutokpadi.. sebab.. masa ya lom ada cdak Bernas gik k ngeluar beras nasional .. 10kgrm17 rega beras nasional knek tk.. mahal da jak beras bernas. taik palatbernas.

ok..ya lah kerja 2 puteri ya dari pagi sampe ke malam. masa ya neda fb nak on9.

nakdi jadi kan ceta.. pada cgek ari ya tek...rindok2 nya 2 kerja sambel beloya ..macam2 jak di loya..beloya pasal kerang. beloya pasal laki ney paling nsem.beloya pasal sungey ney banyak boyak. klaka pasal bukit ney paling best klepak. alu lah keluar topik cerita pasal sepa kacak sepa x kacak tek...

mula2santubong lok madah.. sejinjang... tangga ko aku lok. sempurna ada jak upa nangxda nak jaik terus eyh... body steady muka kacak .mun kelak. pande anak rajadatang ctok. kompom aku lok di pinang nya.. bena x sejinjang??

sejinjangnak tengah numbok padi ya diam ajak nengar molah muka x purik tapi tangan makinmakin laju numbok padi...

santubongtek.. bila nangga sejinjang ya mcam ya.. makin rindok nya bercerita.. di padahnya.. kelak.. munya dah nikah ngan raja nyaman palak nya. ada cdak dayangtukang ngilat kuku kaki kuku tangan...ada dayang tukang cabut rambut golongrambut gatal... ada dayang tukang carik dak kutu dak linsak ataspalak...

nengarjak santubong tek klaka macam ya.. sejinjang nak dari tadik nahan ati ya atangbungkas.. alulah mdah nya madah. dirik nya tek bagus agik...

''xtauk ko ka.. aku tok numbok padi berdiri.. bila berdiri badan aku kuat ngantegap.. geruk aku jinjang pasya betis aku kedak benting padi alusmenawan..jarik2 tangan aku tok makin luncit tegal numbok padi tok.. tangan akumakin kuat.... x kedak kau ya... nenun kaen.. ngembak endak alah2 tundok lamak2bongkok.. xda anak raja mok ngan urang bongkok eyh... berik malu..kuss semangat...tok tabik'''.....

putrisantubong tek xmok ngalah juak... alu lah di jawab putri santubong tek balit..

''tedah ku nangga kau eyh. tegal ko numbok padi ya tangan ko kasar kedak kulitboyak. tangan kasar kedak kulit nibong... haha.. pa kaa.. x pemalu madah tanganalus... mun saya malu saya koh!! aku boh nya.. tangan aku bok la lembut alusari2 megang benang tenun tk..nang dh kedak sutera juak lembut nya'''

keadaanmasa ya makin panas.. sorang xmok ngalah... sorang gik xmok ngalah... daribejawab alu sampe ke nyumpah benda nak plek...abis nak dalam kaen nak dalamsluar di sebut embak ati panas...sora dah makin besar....

cerobehjak mulut santubong nak tengah dudok nenun kaen yang nganok sejinjang yatek..

tiba-tibaDengan rasa moha gilak.Puteri Sejinjang ilang sabar alu nyerang PuteriSantubong dengan antan di tangan.di ayun sejinjang antan di tangan.. cunsinggah kat pp santubong nak tengah dudok nenun ya... alu nerais kiak kaong lahPuteri Santubong nahan sakit kenak embat k antan padi ya..

dalamrasa sakit nahan kenak baok ke antan ya tek.. bungkas puteri santubong terusnikam batang belidah nak dalam genggam nya ya ke palak putri sejinjang.. cunkenak palak putri sejingjang alu tembus palak putri sejinjang ya tek.. ngareyjak jak darah.

abislah sebuah persahabatan dan persaudaraan yang dah dijalin oleh cdak lamak2 toktek...

diceritakan.....tegal kenak paluk k antan kat pp tadik. alu gunong santubong knektk tebik mcam ya... pasya... palak sejinjang nak pecah kenak tikam ke batang belidahya bertabo jadi pulo kerak...

Oh……PuteriSantubong,
Sejinjangsayang,
Kisahlama,
Zamanmensia maya.

PuteriSantubong,
PuteriSejinjang,
Penjagagunung Negeri Sarawak,
Manissik ada dapat dilawan,
Anakdak Dewa turun kayangan.
Oh……Santubongputeri bertenun kain malam,
Oh……Sejinjangputeri menumbuk padi siang.
Satuhari nya dua kelae,
Beranokanok sik renti-renti,
Seorangmadah dirik bagus agik,
Seorangsik ngalah walau sampai ke mati.
Udahlejuk nya duak kelahi,
Lalubertukuk nya duak puteri,
Sejinjangmengayun aluk ke pipi,
TebikSantubong sampai gituk ari.
TapiSantubong membalas juak,
Laluditikam batang belidak,
Sampeiterkena Sejinjang kepala,
Lalubertabor jadi Pulo Kera.
KisahSantubong,
kisahSejinjang,
Asalberkawan jadi musuhan,
Kinektok tinggal jadi kenangan,
Pakeyingatan sepanjang zaman.

Pengajaran:

1.Iri hati boleh embak mati.
2.iboh nak loba gilak mun klaka


 *cerita di adaptasi dari lagu puteri santubong puteri sejinjang

Tuesday, 11 March 2014

biarkan gambar berbicara #1

/